· 

‘De harp heeft zo’n mooie zachte klank’

Wanneer ik bovenstaande tekst hoor, zit ik meestal direct rechtop! En oké, ik geeft het toe, meteen ook in een soort van aanval c.q. verdediging. Waar komt dit hardnekkige onzinverhaal toch vandaan?

 

Wat is klank?

Laten we het woord klank eens wat beter onder de loep nemen. Volgens de openbaar en voor iedereen toegankelijke en gebruikte welbekende website wordt met klank het totaal aan eigenschappen van een geluid bedoeld. En die klank laat zich definiëren aan de hand van wel zes kenmerken:

 

De toonhoogte, de kleur, het volume en de duur van het aanzwellen, het aanhouden en het uitdempen van het geluid.

 

Dat zijn nogal wat aspecten die op een harp stuk voor stuk duidelijk aanwezig zijn.

Hoe hoger je op een harp speelt (dus bij de kortere snaren), hoe korter het aanzwellen, aanhouden en uitdempen van de tonen. Speel je met meer kracht, dan kan het aantal decibellen behoorlijk oplopen. Hoe lager je op een harp speelt (dus bij de langere snaren) hoe langer dat aanzwellen, aanhouden en vooral het uitdempen van de klank.

  

Op een harp ben je meestal niet zozeer bezig met het langer aanhouden van klank; meer met het dempen van tonen op momenten dat andere tonen een prominentere rol krijgen.

 

Doosje met touwtjes

Om met harpreparateur Frans Castermans te spreken: de harp is niet meer dan een doosje met touwtjes. Hoe groter het doosje, hoe rijker de klank kan zijn. Dat laatste zeg ik er bewust bij want vaak wordt op een harp maar een deel van die klank tot klinken gebracht.

 

Wanneer je met de juiste kracht en intensiteit de snaren bespeelt, komt er een ongelooflijk diepe en rijke klank tevoorschijn die menigeen verbaast. Aan de andere kant: wanneer je met de juiste kracht en intensiteit de snaren beweegt tot ‘zacht’ spelen, krijg je een eveneens rijke klank die ondanks de mindere sterkte ver kan reiken en intens kan klinken. 

 

Vaak wordt de harp te oppervlakkig bespeeld waardoor de klank -excusez-  een hoog ‘tingel-tangel-gehalte’ krijgt.

Een gemiste kans dus.

 

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de kwaliteit van je instrument er natuurlijk een belangrijk onderdeel van is. Helaas is het zo dat veel instrumenten die her en der te koop worden aangeboden en harp genoemd worden die naam niet verdienen.

 

Om te ervaren hoe goed gebouwde instrumenten klinken moet je eigenlijk eens een dagje gaan kijken en luisteren in een van de speciaalzaken in ons land. Dan raak je snel genoeg overtuigd van de klankrijkdom van een goed instrument.

 

Hoe maak je klank?

Blijft de vraag: hoe krijg je die klank er dan uit? Dat moet getraind! En dát is het ambacht dat muziek maken heet.

 

Wanneer je jezelf toestaat dagelijks aan je klank te werken door serieus te voelen en te luisteren en start met een warming-up waarin je daarop focust, kan het niet anders dan dat je jouw eigen klank in combinatie met die van jouw harp ten volle ontdekt.

 

Laat die engelen dus mooi spelen op hun – doorgaans niet eens harpen maar lieren! – zoetgevooisde, hemelse instrumenten. Echt mooi harp spelen is hard werken, tot ‘bloed en blaren toe’, soms fysiek zwaar (zeker wanneer je het sjouwen erbij rekent) en om er te komen een lang maar boeiend proces waarin je telkens aan het bijschaven bent en telkens verrast wordt door nieuwe mogelijkheden.

 

Hoe dan…online?

Nou, lekker dan: echt reclame voor een onlinecursus… hoor ik je denken. Hoezo ‘binnen een jaar kun je harp spelen’? 

 

We tippen de hele techniek aan in de online cursus HarpHandig!. Ieder onderdeel kun je herhalen zo vaak je wil en juist door die herhaling ga je ervaren dat je er meer gemak in krijgt en je een stevige basis krijgt om na dat jaar verder te kunnen.

 

Toch geef ik je één tip voor na dat jaar: laat je begeleiden door een professional. Dat maakt het proces en stuk gestroomlijnder en zorgt voor een constante opbouwende lijn waardoor je een leven lang heerlijk kunt blijven spelen.

meer info

Lees hier alles over de online cursussen van DE HARPSCHUUR

Reactie schrijven

Commentaren: 0