· 

5e Rosa Spier Harpconcours 25&26 januari 2020

Aan deze lustrum editie van het Rosa Spier Harpconcours doen maar liefst drie leerlingen van DE HARPSCHUUR mee!

 

Meedoen aan een concours vraagt wel om een paar stapjes harder lopen dan anders. Je moet allereerst een aantal stukken instuderen op een hoog niveau. Daarnaast is er in iedere categorie een verplicht werk wat jou niet perse hoeft te liggen en wat misschien wel een extra uitdaging voor je is.

 

Niet alleen voor Eliza, Eva en Margaret is het een heel leerzame ervaring; ook voor mij als hun begeleider is dat zo. 

Wat kan iemand aan? In hoeverre kun je de perfectie vinden met elkaar? Hoe houden we het 'behapbaar'? Waar ligt de grens? Hoe houden we het hoofd koel?

 

Meedoen is belangrijker dan winnen; dat motto hebben we goed voor ogen. Het is sowieso een dubieus fenomeen: wedstrijden in muziek. Iedereen is anders en heeft een ander verhaal te vertellen en vaak is het onzinnig om die verhalen te vergelijken. 

 

Toch kan het je een enorme boost geven om anderen van vergelijkbaar speelniveau te ontmoeten. Op die manier weet je soms meer uit jezelf te halen dan je ooit voor mogelijk had gehouden.

 

Op de vraag of deze meiden het anderen ook zouden aanraden om een keer mee te doen, antwoordden ze in koor: zeker weten!

 

Lees hieronder hoe de dames zich voorbereiden:

Eliza

 

 

Eliza doet voor de tweede keer mee. Ze vond het de eerste keer zo leuk dat ze meteen ja zei toen ik het haar voorstelde. Spannend vindt Eliza het wel een beetje omdat je geen idee hebt wie er nog meer in jouw categorie meedoet.

 

 

 

 

 Eliza doet mee in de categorie pedaalharp tot en met 14 jaar. Vorige keer deed ze ook mee in deze categorie, maar toen speelde ze pas drie maanden pedaalharp...

Inmiddels is ze al veel bedrevener op het instrument. 

 

Naast de voorbereiding voor dit concours is Eliza ook nog druk met het studeren voor een uitvoering van de Notenkraker, het beroemde ballet van Tsjaikovski met daarin de grote harpsolo de Bloemenwals. Op zaterdag 14 december zijn de concerten (om 16:30 en 19:30) in de Pauluskerk in Baarn.  Daarnaast speelt Eliza de Bloemenwals ook nog tijdens het nieuwjaarsconcert van Orkestvereniging Amersfoort op 18 januari 2020 in de Xaveriuskerk in Amersfoort.

 

Een bezig bijtje, die Eliza! Haar programma bestaat uit een romantisch werk van Hasselmans en een iets moderner werk van David Watkins, wat ze heel leuk vindt om te spelen omdat er zoveel afwisseling in zit.

Het verplichte werk Like a fairytale van Dolf de Kinkelder is behoorlijk pittig om in de vingers te krijgen, maar wel een mooi en verrassend stuk. Dat helpt! Het is in ieder geval heel anders dan de stukken die ze tot nu toe heeft gespeeld. 

Eva

 

 

Eva doet mee in de categorie Keltische harp tot en met 14 jaar. Ze heeft nog nooit eerder meegedaan en vindt het een spannende maar leuke uitdaging!

 

 

 

 

 

Eva's Programma bestaat uit een aantal stukken die qua sfeer mijlenver uit elkaar liggen. Juist dat is zo uitdagend! 

 

Aangezien Eva dol is op zelf stukken bedenken, gaat ze ook een eigen compositie spelen tijdens het concours. Het is best spannend omdat het stuk op dit moment nog alleen maar uit een paar schetsen bestaat.   

 

Daarnaast speelt ze alles uit haar hoofd, want muzieknoten vindt Eva niet leuk om te lezen. Ze leert alle stukken op het gehoor: ik speel voor, zij speelt het na. Vervolgens nemen we het op (lang leve de smartphone!) en studeert ze thuis met de opname stapje voor stapje het hele stuk in.

 

Voor Eva is het verplichte werk - een eigen arrangement maken van een Keltische melodie - niet echt een moeilijke opgave.  Iedere les schaven we er een beetje aan en zo komen we uiteindelijk tot een mooi arrangement.

 

Eva houdt van harp spelen en voor dit concours moet ze nog meer studeren dan ze al deed. Eigenlijk vindt ze dat wel leuk omdat ze haar stukken ook hier en daar kan laten horen als voorbereiding op het concours. Daarom oefent ze extra goed!

Margaret

Margaret heeft nog niet eerder mee gedaan met een concours. Toen ik het haar voorstelde, vond ze het meteen een goed idee.

 

Samen hebben we een aantal mooie  stukken uitgekozen die heel divers van sfeer zijn.

 

 

 

Als verplicht werk moet Margaret een Keltische melodie zelf bewerken.

 

Vooral dat laatste valt niet mee...want hoe doe je dat? Je krijgt alleen een melodie waarbij je een mooie begeleiding moet bedenken, liefst met een voorspel en een naspel.  

 

Margaret houdt erg van harp spelen, maar zelf dingen bedenken is een uitdaging! Iedere les werken we aan ideeën die ze dan thuis gaat uitproberen. Uiteindelijk hopen we op een mooi resultaat uit te komen.

 

Omdat het de eerste keer is dat Margaret meedoet, vindt ze het best een beetje spannend allemaal. Ook omdat de stukken die je speelt écht perfect moeten zijn: je kunt immers niet gaan zitten rommelen voor een jury.

Om ze goed in de vingers te krijgen moet ze meer studeren dan normaal, maar eigenlijk is dat niet erg. Het is fijn als je een stuk helemaal beheerst omdat je er dan je hele gevoel in kunt leggen.